جدول وزن تیرآهن

جدول وزن تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی با کاربردهای اساسی در صنعت و ساختمان سازی است.

جدول اشتال تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی با کاربردهای اساسی در صنعت و ساختمان سازی است. این مقطع فولادی پرکاربرد از نورد گرم و بر اساس سایزها و استانداردهای گوناگون تولید می شود که به طور کلی پرکاربردترین آنها استانداردهای INP، IPE ،IPB هستند، که در بین آن ها تیرآهن IPB به دلیل بال پهن تری که نسبت به انواع دیگر تیرآهن دارد به هاش معروف است. در جدول اشتال IPE استاندارد ابعاد تیرآهن معمولی هاش سبک هاش سنگین با جزئیات ارائه شده است.


جدول اشتال تیرآهن

جدول اشتال نوعی جدول پرکاربرد برای دسترسی به انواع اطلاعات مهندسی مربوط به مقاطع فولادی است که در واقع به عنوان ابزاری برای مهندسان محسوب می شود. این جدول پرکاربرد و مهندسی که از آن برای کاهش خطای احتمالی در محاسبات مهندسی، افزایش دقت و صرفه جویی در زمان استفاده می شود، اولین بار در سال 1938 توسط مهندس آلمانی تبار به نام مارتا اشتابدر بورگر برای انواع مقاطع فولادی طراحی شد. در جدول اشتال IPE مشخصات هندسی تیرآهن مانند ضخامت، جان و بال تیرآهن، عرض و ارتفاع آن ، نیم رخ هندسی این مقطع و چگالی سایزهای متفاوت آن وجود دارد که با توجه به این اطلاعات می توان وزن تقریبی هر مقطع را محاسبه کرد. جدول اشتال هاش و تیرآهن بر اساس استاندارد DIN اروپا تدوین شده است.

در جدول زیر وزن محصول تولیدی برخی از معروفترین برندهای داخلی را مشاهده می‌کنید:
    
جدول وزن تیرآهن

شاید کاربرد اصلی جدول اشتال IPE برای مهندسان عمران و طراحان سازه های صنعتی ساختمانی علاوه بر مباحث هندسی و ابعادی محاسبه وزن تیرآهن است که بعنوان جدول وزن تیرآهن شناخته می شود. به کمک این جدول مساحت سطح مقطع این محصول به دقت اندازه گیری شده است و با ضرب در چگالی آهن که برابر با 8/7 گرم بر سانتی متر مکعب است وزن هر متر از این مقطع محاسبه می شود. با ضرب در طول مورد نظر وزن شاخه با ابعاد و طول مورد نظر بدست می آید.
اهمیت جدول وزن تیرآهن که در واقع بخشی از جدول ابعاد تیرآهن است در خرید این محصول و به خصوص حمل و نقل آن اهمیت پیدا می کند .