جدول وزن میلگرد

جدول وزن میلگرد

وزن میلگرد از عوامل موثر بر قیمت و حتی تعیین‌کننده کیفیت آن می باشد.


جدول وزن میلگرد

وزن میلگرد از عوامل موثر بر قیمت و حتی تعیین‌کننده کیفیت آن می باشد.

وزن میلگرد از عوامل موثر بر قیمت و حتی تعیین‌کننده کیفیت آن می باشد. بنابراین اولین چیزی که پس از خرید این محصول باید توسط خریدار چک شود، وزن آن است. همچنین می‌توان گفت که وزن میلگرد، دارای نسبتی مستقیم با میزان نیرویی است که می تواند تحمل کند. با توجه به این موضوع، اطلاع از وزن این مقطع در ساختمان سازی و برای محاسبه وزن سازه و میزان مقاومت آن، توسط مهندسین عمران پروژه، بسیار حائز اهمیت است. به طوریکه با انجام محاسبات اشتباه و نیز فاصله زیاد از حالت استاندارد، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وزن میلگرد از سوی دیگر، راهی برای سو ء استفاده و دلالی برخی افراد در بازار آهن شده است. در صورتی که اطلاعات کافی در رابطه با نحوه محاسبه وزن میلگرد و بازرسی بار کالای خود نداشته باشید، مممکن است باری مغایر را خریداری نمایید.

جدول وزن میلگرد چیست؟

جدول وزن، یک استاندارد ابعادی و وزنی برای مقاطع پر مصرف فولادی است. این جدول استاندارد برای اولین بار در صنعت آلمان تدوین و مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل نام اشتال که مترادف آلمانی کلمه فولاد یا steel است را با خود یدک می‌کشد.

مقاطع مختلف فولادی هستند که جزئیات ابعادی زیادی دارند مثل تیرآهن، هاش، انواع پروفیل و … در جدول اشتال مربوط به این مقاطع جزئیاتی در اندازه شعاع خمیدگی‌های مقطع نیز بیان شده است.

جدول اشتال میلگرد

در این بین مقطع میلگرد که در دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار تولید می‌شود جزء مقاطع ساده فولادی به حساب می‌آید.

در جدول اشتال میلگرد آجدار و ساده اطلاعاتی همچون قطر میلگرد، سطح مقطع آن، حجم یک شاخه میلگرد و وزن هر متر میلگرد قابل رویت است. به همین دلیل جدول وزن میلگرد را 
بخشی از جدول اشتال میلگرد می توان در نظر گرفت.
 
 
جدول اشتال میلگرد بر اساس برند

محصول میلگرد در کارخانه های متعددی در کشور تولید می‌شود. وزن میلگرد تولید شده توسط هرکدام از این برندها، اختلاف وزن جزئی با هم دارند. در جدول زیر تلاش شده تا تعدادی از این برندها به همراه وزن محصولشان معرفی شوند:
نحوه محاسبه وزن میلگرد با فرمول به چه صورت است؟

نحوه محاسبه وزن میلگرد با فرمول به اینصورت است که ابتدا مساحت سطح مقطع را در طول میلگرد ضرب می‌کنیم تا حجم آن بدست آید. پس از محاسبه حجم میلگرد بر حسب سانتی متر مکعب کافی است آن را در چگالی فولاد بر همین واحد ضرب کنید.
چگالی فولاد ساده کربنی به دلیل درصد بالای آهن با چگالی آهن خالص یکی در نظر گرفته می‌شود. چگالی آهن برابر با 8/7 گرم بر سانتی متر مکعب است. به این ترتیب وزن میلگرد بر حسب گرم بدست می‌آید که با تقسیم آن بر 1000 ، وزن میلگرد بر حسب کیلوگرم محاسبه می‌شود.