با فرایند تولید و کاربرد ورق گالوانیزه آشنا شوید

با فرایند تولید و کاربرد ورق گالوانیزه آشنا شوید

با فرایند تولید و کاربرد ورق گالوانیزه آشنا شوید

 
  با فرایند تولید و کاربرد ورق گالوانیزه آشنا شوید
 
ورق گالوانیزه یکی از پرکاربرد ترین ورق های فولادی تولید شده در کشور می‌باشد. نه تنها در ایران بلکه در جهان این نوع ورق ها کاربرد های بسیاری دارند. مخازن حمل و نگه درای آب ، لوله های آب ، سقف سوله ها و بسیاری موارد دیگر را ورق های گالوانیزه تشکیل میدهند. 
با فرایند تولید و کاربرد ورق گالوانیزه آشنا شوید 
 
ورق گالوانیزه چیست ؟
 
همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد ، ورق گالوانیزه یکی از پرکاربرد ترین نوع ورق فولادی در صنایع مختلف می‌باشد و در پاسخ به این سوال که ورق گالوانیزه چیست ، میتوان اینگونه پاسخ داد که نوعی ورق فولادی است که سطح آن طی فرایند گالوانیزه سازی با فلز روی پوشانده میشود تا از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

گالوانیزه سازی چیست؟

گالوانیزه سازی یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای حفاظت از فلز در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی است. این فرایند شامل افزودن لایه نازکی از روی به فلز اصلی است و به حفاظت از فلز اصلی در برابر محیط اطراف کمک می‌کند.
دفعهٔ بعد که سوار خودرو شدید، به تابلوهای خیابان‌ها و چراغ‌های روشنایی معابری که از آن‌ها می‌گذرید، نگاهی بیندازید. بسیاری از آن‌ها رنگ نقره‌ای کم رنگ به خود دارند. آن رنگ “نقره‌ای” در واقع همان پوشش روی است.
 
چرا گالوانیزه کنیم؟
 
ساده بگوییم، گالوانیزه سازی یک فلز، قابلیت ضد پوسیدگی و مقاومت در برابر زنگ زدگی به آن می‌دهد. بدون پوشش حفاظتی روی، فلز در معرض عناصر آسیب زننده (مانند رطوبت، آب، آلودگی شیمیایی و…) قرار می‌گیرد و با سرعت بسیاری بیشتری اکسید شده و زنگ می زند. به منظور جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی، فولاد گالوانیزه جایگزینی مقرون به‌صرفه، بجای استفاده از موادی همچون فولاد ضد زنگ آستنیتی یا آلومینیوم. 
 
نحوه کار آن به چه شکل است؟

گالوانیزه کردن می‌تواند به شکل‌های مختلف از فلز محافظت کند. ابتدا اینکه پوششی محافظتی ایجاد می‌کند که این پوشش از فلز در برابر محیط اطراف محافظت می‌کند. لایه روی از زنگ زدگی و پوسیدگی فولاد زیرین در برابر آب، رطوبت و سایر عناصر موجود در هوا محافظت می‌کند. تنها در صورتی که لایه روی به‌صورت عمیق ساییده یا خراش یابد، فلز اصلی در معرض پوسیدگی قرار گرفته و آسیب پذیر می‌شود.
همچنین، گالوانیزه کردن می‌تواند از طریق فرایند دیگری به نام “زنگ زدائی گالوانیک” از فلز محافظت کند. زنگ زدائی گالوانیک زمانی رخ می‌دهد که دو فلز با ترکیب‌های الکتروشیمیایی متفاوت در حضور یک محلول الکترولیت (رسانای برق) مثل آب شور با یکدیگر در تماس باشند. بسته به ساختار اتمی این دو فلز، یک فلز به آنُد و دیگری به کاتُد تبدیل می‌شود.
آنُد نسبت به حالت طبیعی خود سریع‌تر و کاتد نسبت به حالت طبیعی خود، آهسته‌تر زنگ می زند. دلیل اینکه از روی در گالوانیزه سازی استفاده می‌شود، این است که این فلز زمانی که در تماس با بسیاری از فلزها قرار می‌گیرد، میل به آنُد شدن دارد. از آنجایی که پوشش روی در برابر بسیاری از فلزها معمولاً آنُد است، پوسیدگی و زنگ زدگی فلز اصلی یا همان کاتد را
آهسته‌تر می‌کند
 
روش‌های مختلف گالوانیزه سازی
  
فرایندهای مختلف بسیاری برای گالوانیزه کردن فلز وجود دارد: 
 
گالوانیزه سازی گرم

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این روش شامل غوطه‌ورسازی فلز اصلی در حوضی از روی مذاب است. ابتدا، فلز اصلی را باید (یا به‌صورت مکانیکی یا شیمیایی و یا به هر دو روش) تمیز کنید تا مطمئن شوید که امکان ایجاد پیوندی قوی بین فلز اصلی و پوشش روی وجود دارد.
پس از تمیز شدن، فلز اصلی باید حرارت داده شود تا اکسیدهای باقی مانده‌ای که ممکن است پس از فرایند تمیز سازی همچنان باقی مانده باشند، از آن جدا شوند. سپس، فلز اصلی در روی مذاب غوطه ور می‌شود و پیوندی متالورژیکی ایجاد می‌گردد.
از مزیت‌های این روش می‌توان به مقرون به صرفه بودن و امکان اعمال سریع آن و ایجاد شکل‌های پیچیده در آن اشاره کرد. بااین‌حال، پوشش پایانی در این روش نسبت به سایر روش‌های گالوانیزه سازی ناهمگن است. 
برخلاف روش‌های پیشین، در این روش از وان پر از روی ذوب شده استفاده نمی‌شود. در عوض، در این فرایند از جریانی الکتریکی در یک محلول الکترولیتی استفاده می‌شود تا یون‌های روی را به فلز اصلی منتقل کنند. پالاینده‌های دانه‌ای را نیز می‌توان به آن اضافه کرد که به حصول اطمینان از یک پوشش رویی صاف بر روی فولاد کمک می‌کند. همانند فرایند پیش گالوانیزه سازی، الکتروگالوانیزاسیون نیز معمولاً بطور پیاپی بر روی صفحه فلزی اعمال می‌شود.
برخی از مزایای این فرایند، پوشش یکنواخت و ضخامت دقیق پوشش آن است. بااین‌حال، این پوشش معمولاً از پوشش حاصل شده توسط روش گالوانیزه سازی گرم نازک‌تر است که می‌تواند منجر به کاهش حفاظت در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی شود 
 
تهیه و خرید ورق گالوانیزه:
  
    برای خرید ورق گالوانیزه در ابعاد و وزن های مختلف می‌توانید با  شرکت  تماس گیرید