سوله

سوله

سوله چیست

سوله چیست
 
سوله ها نوعی سازه فلزی هستند که سقفی قوسی شکل یا شیب دار دارند. و از آنها برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود مانند کارخانه ها و کارگاه ها، تعمیرگاه ها، مرغ داری و گاوداری. تالار و رستوران، سالن های همایش، آشیانه هواپیما. سردخانه، انبار، برخی سالن های ورزشی و غیره. این سازه ها از لحاظ اندازه، نوع ساخت و همچنین اتصالات، به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. 
 
اجزای سوله و اجزای تشکیل دهنده سوله

اجزای سوله ها مشخص شده می باشند و هر کدام آن توسط مهندسان جزء به جزء محاسبه و طراحی می شوند.و از اجزای سوله به شرح زیر هستند
قاب خمشی با تکیه گاه ساده یا گیردار شامل ستون‌ها خرپاها یا رفترها
مهارهای طولی که عموماً به صورت قوطی با لوله هستن.
مهارهای عرضی که بادبندهای سقف جزی از آنهاست
میل مهارها
زد یا لاپه که در اندازه‌های ۶ و ۷ متر در بازار موجود است.
بادبندها به صورت میلگرد پیش تنیده یا پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد
نبشی سینه بندFlange stay
براکت‌ها که وظیفه انتقال بار جرثقیل به ستون را دارد
پوشش سقف
دیواره‌ها 
 
ستون وال پست:

ستون های وال پست جزو ستون های فرعی بوده و در قسمت ابتدایی و انتهایی سوله برای کم کردن سطح بادگیر ستون های اصلی و ایجاد پست بند برای دیوارهای پیرامون و همچنین برای اتصال درب های ورودی و خروجی وسایل نقلیه کار گذاشته میشوند.

استرات: 
می توانیم استرات را به عنوان تکیه گاه جانبی در نظر بگیریم
اجزای طولی افقی هستند که دو قاب پشت سر هم را در چند نقطه بصورت متقارن به یکدیگر وصل میکنند.این اعضا اغلب از قوطی و لوله تهیه میشوند.این اجزا باعث منتقل شدن نیرو از یک قاب به قاب دیگر و متصل کردن قاب ها به هم میشوند ,در واقع استرات ها به عنوان تکیه گاه جانبی باعث افزایش ظرفیت اعضا میشوند که طول انها معمولا بین ۵ تا ۸ متر می باشد. 
 
سینه بند:  
 
برای این که از پیچشی جانبی بال تیر در جاهایی که بال تحتانی زیر فشار میباشد جلوگیری کرد بال فشاری را به کمک سینه بند به لاپه هادر دو قسمت قاب مهار می کنند که از نبشی یا ورق ساخته شده اند . 
 
انواع پوشش سقف سوله ها

در ساخت سوله ها می توان از ساندویچ پانل در پوشش سقف و دیواره های آن استفاده کنیم سقف سوله ها را با توجه به نوع کاربری آن ها می توان از ۳ نوع پانل مختلف به شرح ذیل استفاده نمود:
استفاده از ساندویچ پانل با فوم عایق پلی استایرن
استفاده از پانل ساخته شده با ورق گالوانیزه و پشم شیشه
استفاده از پانل ساخته شده با ورق آلومینیومی و پشم شیشه
هر سه مورد بالا دارای مزایا و معایب خود می باشند و در واقع نام هر کدام از آنها را می توان ساندویچ پانل سقفی نهاد، زیرا ساختاری لایه ای دارند. برای انتخاب بین این سه نوع برای سقف سوله های خود پیشنهاد ما استفاده . از ساندویچ پانل پلی استایرن می باشد. پلی استایرن جدیدترین فوم داخلی برای پنل ها می باشد که خاصیت نسوز بودن و ضد آب و عایق استاندارد حرارتی و رطوبتی می باشد
برایه ساخت انواع سوله با شماره اهای شرکت فولاد پروفیل کارن در تماس باشید