آشنایی با نصب استراکچر در فضاهای صنعتی

آشنایی با نصب استراکچر در فضاهای صنعتی

آشنایی با نصب استراکچر در فضاهای صنعتی

آشنایی با نصب استراکچر در فضاهای صنعتی

برای ساختن هر نوعی از سازه های ساختمانی، اعم از مسکونی تا صنعتی روش‌ ها و شیوه‌ های گوناگونی ابداع و مورد بهره برداری قرار گرفته است. از آنجا که کاربری‌ های گوناگون، الزامات متعدد در ایجاد ساختمان ها را تولید می نمایند، هر یک از این روش ها دارای جایگاه، ویژگی و شرایط ساخت مخصوص به خود هستند. یکی از متداول ترین سازه ‌های ساختمانی به جهت اهداف صنعتی، استراکچر های فلزی می باشند. نصب استراکچر نیز یک فرآیند مهندسی است که با هدف طراحی تا اجرای سازه های استراکچری در فضا های مهندسی مورد توجه قرار دارد.

استراکچر های فلزی یکی از انواع متداول در ساخت سازه های فلزی به حساب می آیند. کاربرد شایع این نوع از سازه ها را می توان در بدنه ی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و حتی نیروگاهی و گاها صنایع فولاد و سیمان شاهد باشیم. نصب استراکچر یک فرآیند کاملا مهندسی و بسیار حساس و سختگیرانه می باشد. دقت بالا در نصب استراکچر همواره وجود دارد. چرا که فرآیند های صنعتی علاوه بر نیاز به یک اسکلت محکم به جهت نصب تجهیزات، نیازمند به دقت بالا در کنار امنیت قابل قبول نیز هستند. از این رو نصب استراکچر فلزی به یکی از سخت ترین عملیات های ساخت و ساز در فضا های صنعتی تبدیل شده است.

هدف از نصب استراکچر، تولید فضا های ساختمانی به جهت اسکان و یا انبار کالا نمی باشد. استراکچر های فلزی را با هدف نصب تجهیزات صنعتی طراحی و تولید می کنند. مثلا نصب لوله ‌های انتقال نفت در صنایع پتروشیمی تا نصب یک توربین بخار در فضا های نیروگاهی و... .

نصب استراکچر

این هدف به خوبی می ‌تواند جایگاه حساس و دقت بالای نصب استراکچر را نشان بدهد. استحکام کافی، تحمل وزن بالا، دوام طولانی و متریال با سطح استاندارد بالا از ویژگی های کلی استراکچر های فلزی می باشند. یکی از مهمترین مراحل در نصب استراکچر، مراحل مربوط به زنگ زدایی است. چرا که سازه های فلزی مانند استراکچر های فلزی با توجه به ماهیت فلزی خود همواره در مسیر زنگ‌ زدن قرار دارند. از این رو مراحل زنگ زدایی با اعمال رنگ در نصب استراکچر اولویت و جایگاه مهمی دارد.

این موضوع می ‌تواند در کشور ایران از اهمیت دو چندانی برخوردار باشد. چرا که عمده استفاده از استراکچر های فلزی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بوده و این تجهیزات عموما در مناطق جنوبی در کنار ساحل دریا و حتی در دل دریای آزاد نصب می شوند. رطوبت بالای این مناطق می تواند به راحتی و در کوتاه زمانی خسارت ‌های سنگین ناشی از زنگ زدن را بر تجهیزات حساس و گران قیمت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی وارد نماید. عملیات های زنگ زدایی در نصب استراکچر می ‌تواند به خوبی خطرات ناشی از زنگ زدگی در مناطق با رطوبت بالا را مرتفع 

برنامه ریزی ایمنی جهت نصب استرایچر های فلزی

برنامه ریزی ایمنی جهت نصب استراکچر های فلزی

برنامه ریزی نصب استراکچر فرآیندی است که نیازمند به مدیریتی متمرکز دارد. در اجرای این گونه از ساخت و ساز ها، هدایت تیم بر عهده ی سرپرست اجرای پیمانکار خواهد بود که بتواند احاطه ی کاملی بر مراحل اجرای عملیات و نحوه‌ ی ایمن سازی آنها داشته باشد. در یک نگاه کلی عملیات نصب استراکچر در سه مرحله انجام می گیرد: ‌اقدامات اولیه، اقدامات قبل از نصب و اقدامات اجرایی.

اقدامات اولیه در نصب استراکچر

در اصول ایمنی و اجرایی نصب استراکچر به کارگیری افراد توانمند همراه با تجربه ی کافی یک الزام همیشگی است. از این رو همواره افراد توانمند در نصب استراکچر که دارای مهارت کافی هستند به واحدHSE ، جهت انجام معاینات پزشکی بدو استخدام و بررسی سلامت جسمانی و توانایی در انجام کار در کنار تست صلاحیت کار در ارتفاع معرفی می شوند.

 توانایی ‌های فیزیکی و روانی مجریان عملیات نصب استراکچر

سختی عملیات نصب استراکچر باعث می شود تا در باب انتخاب افراد شاغل در آن سختگیری هایی جدی صورت گیرد. این موضوع باعث شده است تا این گونه از عملیات ها شامل پاره ای از دستور العمل هایی به جهت کسب حداقل ایمنی باشد.  

  • کارگر به جهت کار در ارتفاع بایستی حداقل دارای قدرت دید 10/4 با عینک و یا بدون عینک باشد.
  • مجریان کار در ارتفاع بایستی از سلامت کامل برخوردار بوده و در آنها هر گونه خصوصیت ترس از ارتفاع وجود نداشته باشد.
  • مجریان کار در ارتفاع بایستی توانایی شنوایی خوبی داشته باشند و یا اینکه از سلامت کامل در حس شنوایی برخوردار باشند. این مورد از آنجا است که در حین نصب استراکچر و یا سازه های فلزی نیاز به جهت شنیدن اصوات و صدای سایر همکاران وجود دارد. این مسئله به جهت شنیدن اخطار های ایمنی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
  • مجریان کار در ارتفاع در عملیات های نصب سازه های فلزی بایستی دارای قدرت بدنی، چالاکی، مهارت دستی و هماهنگی مناسب بوده و سرعت انتقال مورد نیاز جهت انجام کار در ارتفاع را دارا باشند.
  •  به کارگیری افرادی که مستعد بروز سکته قلبی باشند، مانند بیماری فشار خون و یا به دلیل برخی بیماری ها مانند صرع دچار کاهش میزان کنترل فیزیکی خود بش
  • استفاده از انواع استراکچر های فلزی

    در نصب سازه های ساختمانی برای تجهیزات حساس و گران قیمت صنعتی، المان ضد زلزله بودن بسیار مورد توجه قرار دارد. در میان انواع روش ها در ساخت سازه های ساختمانی، سازه های فلزی، خصوصاً استراکچر های فلزی می توانند عملکرد بهتری نسبت به زلزله و مقاومت در مقابل آن از خود نشان بدهند. این می‌ تواند اساسی ترین و عمده ترین دلیل در استفاده از استراکچر های فلزی در ساخت سازه های ساختمانی به جهت نصب تجهیزات صنعتی باشد؛ اما همین استراکچر های فلزی بسته به نوع کاربری و طراحی، در انواع گوناگون طراحی و تولید و اجرا می ‌شوند. هر یک از این روش ها بسته به نوع صنعت، تجهیزات صنعتی، مکان مورد نصب و... انتخاب می گردند. استراکچر های فلزی در سازه های قاب بندی شده، سازه های پوسته ای، سازه های معلق و... از جمله پرکاربردترین انواع استراکچر های فلزی محسوب می ‌شوند.

    گاها در عملیات ‌های عمرانی با اصطلاح سازه های فولادی رو به ‌رو هستیم که منظور همان استراکچر های فلزی قاب بندی شده می باشد. استراکچر های فلزی در سازه های قاب بندی شده قسمت عمده ‌ای از نصب استراکچر در فضا های صنعتی را شامل می شود. انتقال بسیار خوب بار های مرده، پایداری بالای سازه در کنار تحمل مطلوب و فوق العاده در مقابل انواع زلزله های افقی و عمودی باعث شده است تا این نوع از استراکچر های فلزی کاربرد های بسیاری داشته باشند.