سازه‌های ویژه سبک‌سازی ساختمان

سازه‌های ویژه سبک‌سازی ساختمان

ایران با داشتن معادن آهن و کارخانه‌های متعدد تولید فولاد و سابقه‌ای طولانی در این صنعت جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل‌های فولادی نیز با تکیه بر دانش و تجربه خود، توانایی تولید پروفیل‌های مختلف فولادی را دارند به نحوی که علاوه بر نیاز داخل بتوانند به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشند.

آیا در صنعت لوله و پروفیل با یک اشباع تقاضا مواجه هستیم‌؟

طبق آمارها ظرفیت اسمی تولیدکنندگان لوله و پروفیل در کشور حدود ۱۸ میلیون تن است ولی باتوجه به رکود چند سال اخیر در صنعت ساختمان و صنایع وابسته و همچنین رکود حاکم بر اقتصاد، حدود ۷۰‌درصد این ظرفیت از دایره تولید خارج شده است. شرکت‌های فعال در صنعت لوله و پروفیل‌های فولادی، برای جبران این خلأ، سال‌هاست به بازارهای صادراتی روی آورده‌اند از جمله کشور‌های عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، ... و توانسته‌اند طی این سال‌ها رقبا را تا حدود زیادی کنار بزنند و بازار خوبی را ایجاد کنند.

یکی از چالش‌های اصلی در سازه‌های کشور نبود مقاومت کافی است آیا استفاده از این مقاطع می‌تواند در بهبود کیفیت اسکلت موثر باشد‌؟

در شیوه سنتی ساخت ستون فولادی، چهار درز جوش طولی در گوشه‌‌‌های ستون، پلیت‌‌‌ها را به هم متصل می‌کنند که این امر باعث ایجاد تنش در مقطع، مخصوصا در چهار گوشه ستون می‌‌‌شود و به دلیل الزام نصب استیفنر داخلی در تولید ستون به شیوه سنتی، عملا پرکردن این مقاطع با بتن امکان‌پذیر نیست. ولی در به‌کارگیری مقاطع ساختمانی (HSS) این محدودیت وجود ندارد. با پر کردن مقاطع HSS با بتن که منجر به تولید ستون‌های مرکب CFT می‌شود می‌توان به طور همزمان از ویژگی‌های بتن و فولاد در سازه بهره برد. مهندسان سازه از مزایای HSS در ساخت‌‌‌و‌‌‌ساز مطلع هستند، اما از آنجا که در گذشته تولید این مقاطع توخالی در ایران محدود بوده، مهندسان به‌جای استفاده از این مقاطع، انتخاب دیگری جز استفاده از مقاطع ساخته‌شده با ورق نداشتند. اما اکنون با تولید این مقاطع تا سایز 500 در 500 و تا ضخامت 20 میلی‌متر بخش مهمی از محدودیت‌های طراحان و سازندگان سازه‌های فولادی در زمینه ساخت ستون و باکس‌های فلزی و همچنین دغدغه سازندگان نسبت به کیفیت و کنترل جوشکاری سازه‌ها از بین خواهد رفت.