بحران در بازار فولاد ایران

بحران در بازار فولاد ایران

بحران در بازار فولاد ایران

: گزارش‌ها حاکی است که روز گذشته باز اهن در غالب زیرمجموعه‌های بازار با ثبات همراه بود و در برخی مبادی فروش نیز کاهش قیمت‌های جسته و گریخته اعمال شد، به‌طوری که بازار در آرامش بود و معاملات محصولات نهایی در بازار داخلی به شدت ضعیف گزارش شد.

روز گذشته بازار ارز هم نوسانات چندانی نداشت و قیمت دلار عمدتا ثابت اعلام شد، به طوری که هر دلار در بازار آزاد در پایان روز گذشته حدود ۳۵ هزار و ۳۴۰ تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید قیمت روز میلگرد آجدار در اکثریت مبادی فروش تغییر قیمت نداشت اما نوسانات جزئی نیز مشهود بود به طوری که برخی کارخانه‌ها ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

در ابتدای آبان ماه که بازار روند ثابتی داشت  قیمت میلگرد 14 اصفهان حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد اما پس از اوج‌گیری قیمت دلار در مدت یک هفته، قیمت آهن آلات نیز افزایشی شد و هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ ذوبی در اواسط آبان به ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت. اما پس از کنترل نرخ دلار و اصلاح نسبی آن، بازار آهن نیز تاحدودی آرام گرفت و شاهد اصلاح قیمت محصولات فولادی در هفته پایانی آبان ماه بودیم به این صورت که قیمت میلگرد به ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که ورق سیاه و انواع آن در چند کارخانه از جمله فولاد مبارکه و اکسین کاهش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشتند و کارخانه گیلان نیز افزایشی بود، شماری از شرکت‌ها نیز بدون تغییر قیمتمحصولات خود را عرضه کردند.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند اغلب محصولات فولادی در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند. در یک ماه اخیر ورق گالوانیزه ضخامت ۰/۳ کارخانه کاشان مانند سایر محصولات نوسانات متعددی داشت به طوری که در ابتدای ماه آبان این محصول حدود ۳۷ هزار تومان اعلام می‌شد اما در اواسط آبان به ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت اما در نهایت روزهای پایانی این ماه ورق گالوانیزه کاشان با کمی اصلاح ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام قیمت شد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود ۳۴۶ هزار و ۴۳۰ تن شمش بلوم و تختال در بورس عرضه می‌شود، از این میزان حدود ۲۵۴ هزار و ۴۳۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ پایه آن ۱۳ هزار و ۴۹۶ در نظر گرفته شد. گویا حجم این دوره از عرضه ۳۵/۱ درصد افزایش داشته است.