بازار آهن گرفتار سرمای رکود

بازار آهن گرفتار سرمای رکود

بازار آهن گرفتار سرمای رکود

تحلیل نوسانات بازار آهن

قیمت میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی کارخانه‌ها نوسان کاهشی ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی داشتند. متوسط قیمت روز گذشته ۱۵ هزار و ۸۶۵ تومان برآورد شد که در مقایسه با ابتدای هفته ۱۷۰ تومان کاهش داشت. کف نرخ میلگرد هم بین ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

تیرآهن شاخه‌ای در غالب کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشت و تنها چند کارخانه ذوب آهن اصفهان و فایکو کاهش ۱۰ الی ۸۰ هزار تومانی داشتند.

قیمت قوطی پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و تنها پروفیل نیکان با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی کاهش قیمت داشت. انواع لوله‌ها نیز در همه کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات فولادی در غالب کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند. قیمت ورق سیاه و انواع آن نیز جز در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین که کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند در سایر مبادی فروش تغییری نداشت.قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی هم در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما ورق رنگی هفت الماس و فولاد بهمن افزایشی بود.

براساس گزارش موجود از بورس کالای روز گذشته از ۴۳۷ هزار و ۸۱۶ تن محصول فولادی عرضه شده، ۱۷۶ هزار و ۴۷ تن به تابلو معاملات راه پیدا کرد که رقمی معادل ۴۰/۲ درصد بود.

از این مقدار ۱۴۵ هزار و ۹۴۸ تن به میلگرد اختصاص داشت که حدود ۱۹ هزار و ۷۴۰ تن از آن با قیمت ۱۴ هزار و ۸۴۰ تومان به فروش رسید.

این عدم استقبال از میلگرد بورسی که در چند دوره متوالی مشاهده می‌شود، براساس فرمول فعلی تعیین قیمت پایه میلگرد، در تعیین قیمت پایه عرضه میلگرد برای هفته آینده هیچ تأثیری نخواهد داشت زیرا بر مبنای آخرین ابلاغیه بورس کالا کف نرخ پایه میلگرد نباید پایین‌تر از میانگین موزون نرخ معاملاتی شمش بورسی به‌علاوه ۱۱ درصد باشد؛ بنابراین با این روش فعلا معاملات محصول نهایی در بورس کالا قفل و تنها داوطلبان با قیمت پایین‌تر کالای خود را به فروش می‌رسانند.